اختلاط عمیق

اختلاط عمیق (Deep sotl mixing) یکی از روش ­های بهسازی خاک است که در طی آن با اختلاط سیمان و خاک، خصوصیات خاک بهبود پیدا می­ کند. با اختلاط عمیق مقاومت خاک افزایش، نفوذ پذیری و قابلیت تراکم پذیری آن کاهش پیدا می ­کند. این روش به طور کلی برای خاک­ های دارای چسبندگی مناسب است و در خاک­ های سخت به دلیل آن که اختلاط دشوار است نمی ­توان از آن استفاده کرد.

اختلاط خاک و دوغاب به دو روش خشک و تر انجام می­ شود. در روش تر دوغاب سیمان پس از خاکبرداری به درون گمانه تزریق می­ شود و در روش خشک ماده افزودنی به صورت پودر به خاک اضافه می شود. برای عمل کردن روش خشک، به رطوبت خاک برای واکنش­ های شیمیایی آن و خاک نیاز است.

روش اجرا

ابتدا گمانه حفاری می ­شود، زمانی که حفاری تا عمق مورد نظر انجام گرفت، اوگر با چرخش معکوس از گمانه خارج می ­شود و همزمان با حرکت اوگر به سمت خارج، دوغاب از درون نازل­ های تعبیه شده روی آن به درون گمانه تزریق می ­شود. در فواصل زمانی مشخصی که تابع نوع دستگاه و جنس خاک است، همزمان با حرکت اوگر به سمت خارج دستگاه توقف می­ کند و با چرخش به صورت درجا شروع به پاشیدن دوغاب می­ کند، پس از اتمام پاشیدن دوغاب مجدد شروع به حرکت می ­کند.

مبانی طراحی مقاومت سازه­ای ستون­های ایجاد شده با مخلوط خاک – سیمان با توجه به مقاومت فشاری محصور نشده تعیین می­شود. در طراحی ژئوتکنیکی نیز باید ظرفیت باربری و کنترل نشست بررسی شود.

کنترل کیفیت

نمونه گیری باید از ستون­ های عمل آوری شده و عمل آوری نشده (wet grab) انجام شود. بررسی نمونه ­های عمل آوری نشده توسط دستگاه تک محوری انجام می ­شود.

محتوای جدول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من