شمع های نگهبان

شمع­ های بتنی نگهبان

اجرای شمع ­های درجا یکی از روش­ های پایدار سازی دیواره­ های گود محسوب می­ شود. در این روش پیش از گودبرداری اقدام به حفر چاه ­ها، تسلیح آن­ها و بتن ریزی می ­شود. اجرای شمع­ ها به روش­ های گوناگون انجام می ­گیرد. می­ توان شمع­ ها را در فواصل معینی از یکدیگر اجرا کرد و یا در مواردی که طرح ایجاب می ­کند به صورت سکانتی یا تانژانتی اجرا می ­شوند.

شمع ­های سکانتی

شمع­ های سکانتی مجموع ه­ای از شمع ­های بتنی مسلح هستند که با یکدیگر همپوشانی دارند.

روش اجرا به این صورت است که ابتدا شمع ­ها به صورت یک در میان حفاری، تسلیح و بتن ریزی می­ شوند و پس از کسب مقاومت لازم اقدام به اجرای شمع ­های میانی آن ها می ­گردد. با توجه به آنکه این شمع ­ها باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند، لازم است به هنگام حفاری دیواره دو شمع اجرا شده ­ی مجاور آن تراشیده شود تا امکان یکپارچه سازی مجموعه فراهم گردد. ممکن است متناسب با نیاز طرح تمامی شمع ­ها مسلح باشند که در این صورت از سبد آرماتورهای بافته شده و یا مقاطع فولادی استفاده می شود. چنانچه مسلح کردن شمع­ ها به صورت یک در میان کافی باشد می­ توان شمع­ های غیر مسلح را با مخلوط سیمان و بنتونیت و یا بتن ضعیف پر کرد.

شمع­ های تانژانتی

چنانچه شمع ­ها به گونه ­ای اجرا شوند که با یکدیگر مماس باشند، تانژانتی نامیده می­ شوند. مشابه شمع ­های سکانتی پس از حفاری گمانه، مسلح سازی شمع با قفسه آرماتور و پروفیل فولادی انجام می­ گیرد سپس بتن ریزی می­ شود.

نکات تکمیلی

1- به هنگام حفاری در صورتی که نیاز باشد باید از بنتونیت یا غلاف گذاری به منظور پایدارسازی جدار گمانه استفاده کرد.

2- حفاری شمع­ ها باید تا چندین متر زیر تر از فوندانسیون (طول ریشه) ادامه پیدا کند.

3- در صورت اجرای شمع­ های مسلح سکانتی یا تانژانتی به طور یکپارچه می­ توان از آن ها به عنوان دیوار حائل در طرح دائمی سازه استفاده کرد.

4- متناسب با نیاز طرح، شمع ­های بتنی می­ تواند به تنهایی نقش سازه نگهبان را ایفا کند و یا بخشی از طرح کلی سازه باشد. مثلاً ممکن است جزئی از طرح سازه نگهبان باشد. در این شرایط در هر مرحله خاکبرداری با اجرای مهارها، شمع ­ها به توده خاک پشت آن دوخته می ­شود. و یا در صورت استفاده از روش تاپ – دادن، با اجرای مرحله ­ای سقف ­ها، شمع­ ها که جزئی از طرح هستند به این ترتیب مهار می­شوند.

محتوای جدول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من